English

Food Nation har åbnet nyt Visitor Centre i Agro Food Park

FOODNATION AABNING 20200828 040

Nu kan du tage på en interaktiv rejse gennem den danske fødevareklynge i det nye Food Nation Visitor Centre Aarhus i Agro Food Park, der er opført i samarbejde med Business Region Aarhus.

Den danske fødevareklynge er noget ganske særligt. Det fortæller Food Nation dagligt, når de arbejder med at brande Danmarks fødevarescene i et internationalt perspektiv.

Men hvordan kan du og jeg sælge fortællingen om den danske fødevareklynge til vores udenlandske samarbejdspartnere? Det står Food Nation klar til at hjælpe os med i deres netop etableret Food Nation Visitor Centre Aarhus i Agro Food Park, som er opført i samarbejde med Business Region Aarhus.

”Food Nation Visitor Centre skal give en levende oplevelse af, hvad det er, den danske fødevareklynge kan levere i alle led af værdikæden. Vi vil gerne give en oplevelse frem for en flad tekst eller et foredrag, fordi vi ved, at gæsterne på den måde husker informationen bedre,” fortæller direktør i Food Nation Lise Walbom.

Helt konkret vil besøgende både få en historisk indflyvning til centrale milepæle i dansk landbrugs- og fødevarehistorie og blive introduceret til de danske styrkepositioner. Alt sammen på en lidt utraditionel facon.

Virtual Reality og interaktiv præsentationsskærm

Oplevelsen bygges nemlig op af moderne interaktive løsninger, som du får lov til at tage del i med egen krop.

”Du kan for eksempel komme med ud på en grøntsagsmark eller en produktion med fritgående høns med vores VR-briller, hvor du på egen krop kan opleve, hvordan vi arbejder i Danmark,” fortæller Lise Walbom.

Udover Virtual Reality kan du også prøve kræfter med den interaktive præsentationsskærm, hvor du kan dykke ned i de danske styrkepositioner og holde dem op imod den globale virkelighed, vi står i, samt en ”storywall”, der med lyd, billeder og fortælling tager dig med på en historisk rejse i dansk landbrug.

”Og så har vi også vores ”Solutionbox”, hvor vi viser, hvordan den danske fødevareklynge har grebet konkrete udfordringer an. Det kan for eksempel være vores nøglehulsmærkning i forhold til folkesundhed,” siger Lise Walbom.

Vil inspirere, informere og imponere

Tanken bag Food Nations Visitor Centre er, at de vil inspirere, informere og imponere besøgende. Inspirere til samarbejde og til brug af de danske løsninger og produkter, informere om de erfaringer, vi i Danmark har gjort os gennem flere hundrede år med landbrug, og til sidst imponere med alt det, vi har opnået.

”Vi har siden marts 2018 haft et Visitor Centre i København, hvor vi har testet konceptet af – og vi har fået virkelig gode tilbagemeldinger! Folk synes simpelthen, at det er engagerende og rigtig sjovt,” fortæller direktør i Food Nation Lise Walbom.

Food Nation Visitor Centre Aarhus åbnede officielt dørene den 28. august i Agro Food Park under coronaens sundhedsfaglige retningslinjer. Da rejseaktiviteter stadig er begrænset, vil online delegationer præsenteres for den danske fødevareklyngens styrkepositioner med virtuelle rundvisninger, som Food Nation har haft succes med i København

Er du interesseret i en virtuel rundvisning – eller en fysisk én, hvis muligheden er der? Så kontakt Food Nation her.