Rasmus, Anders og Louise

”Vi bliver klogere af at snakke med hinanden”

Samarbejde er et af de vigtigste elementer i Agro Food Park. Derfor elsker vi historier som denne, hvor store og små virksomheder og forskningsinstitutioner både i og udenfor Agro Food Park er gået sammen om ét projekt.

 

Hvad gør du, hvis du får idéen til et drømmeprojekt, men kan se, at du ikke sidder inde med ressourcerne til at realisere det?

Nogen ville måske droppe projektet og andre tænke: ”Det går nok!” og alligevel hoppe ud i det alene. For Anders Fogh, Rasmus Skovgaard Stephansen og Louise Nathansen fra Landbrug & Fødevarers videns- og innovationshus SEGES, var løsningen dog en helt anden: De udpegede de virksomheder og institutioner, der kunne bidrage med de kompetencer, SEGES ikke selv lå inde med, og spurgte, om de ikke vil være en del af projektet.

For som Anders Fogh, der er projektleder for forsknings- og udviklingsprojektet og afdelingsleder for HusdyrInnovation i SEGES, siger: ”Vi bliver kun klogere af at snakke med hinanden.”

En holdning, der i dén grad vækker genklang hos Agro Food Park og de andre virksomheder her. Faktisk svarede 83% af virksomhederne i en rundspørge i 2018, at de har et eller flere samarbejder i Agro Food Park.

Læs mere om, hvad visionen for Agro Food Park er her

Naturligt at skulle samarbejde
”Da vi havde besluttet os for, at vi ville lave det her projekt, havde vi brug for at finde nogen, der kunne hjælpe os, for vi kunne godt se, at det her ville vi ikke kunne gøre selv. Derfor kom det helt naturligt, at vi skulle finde samarbejdspartnere udenfor SEGES,” fortæller Anders Fogh.

I alt endte projektgruppen fra SEGES med at finde hele syv samarbejdspartnere, der alle har valgt at investere både tid og penge i projektet – heriblandt Viking Danmark og AU Food, der begge er en del af Agro Food Park.

Det er mange kokke om én ret. Og ja, det er en udfordring, når virksomheder, der har travlt i forvejen, skal arbejde sammen – det er Anders Fogh ikke bleg for at indrømme. Trods det, er både han og resten af projektgruppen imponerede over, hvor godt det går.

rettet faktaboks

”Helt ekstremt at have så mange partnere med!”
”Man kunne godt tænke, at det kunne blive uoverskueligt, sådan at have så mange partnere med. GUDP (Landbrugsstyrelsens erhvervsstøtteordningen Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram, der har investeret i projektet, red.) har også sagt, at det er helt ekstremt at have så mange partnere med, men det har bare været fedt at være så mange om det, og at det er lykkedes at samle så mange interessenter under én fane,” siger Rasmus Skovgaard Stephansen, der er en del af projektgruppen fra SEGES.

Forskellighed behøver altså ikke at være en hindring for et godt samarbejde, når alle er opsatte på at nå det samme mål.

Louise Nathansen supplerer: ”Opfattelsen er, at alle parter er enige om, at vi skal løfte i flok, hvis der skal ske noget. Vi er heldige, fordi det er motiverede folk, vi har med.”

Læs denne artikel om 4 virksomheder i Agro Food Park, der alle fokuserer på bæredygtighed.

Forskning og forretning i forening  
Men hvorfor er virksomhederne så begejstrede for at være en del af et forsknings- og udviklingsprojekt?

Projektleder Anders Fogh fortæller, at det har været rigtigt vigtigt, at projektet ikke bare skal gavne landmanden, men også de virksomheder, der er en del af projektet:

”Alle virksomheder har lagt hånden på kogepladen og sagt: ”Det her er faktisk noget, vi gerne vil investere i, og noget vi tror på, har en fremtid – også efter projektperioden er slut.”

Det er altså ikke kun den fireårige periodeperiode, der i fokus: Den forretningsmæssige fordel ved projektet har været lige så vigtig for Anders Fogh. For hvis ikke man kan drage nytte af resultaterne i fremtiden, hvad nytter det så?

Dermed taler projektet direkte ind i Agro Food Parks DNA: At skabe denne migration mellem forskning og forretning, hvor viden deles og bruges i erhvervet. Vi bliver nemlig kun klogere af at snakke med hinanden!

Læs også: Så meget har Agro Food Park udviklet sig på 10 år